THE OTHER STORY: FEMINIST SCRIPTS IN CINEMA NOW © MAGDALENA KALLENBERGER

Kathrin Resetarits: Keynote
Do we need other stories?

Im Rahmen der 8. Diskussion und des Netzwerktreffen des IFFF Dortmund | Köln zur Situation und Gleichstellung von Frauen* in der Filmbranche während der Berlinale 2020 fand unter dem Titel The Other Story: Feminist Scripts in Cinema now eine Diskussion darüber statt, wie wichtig bei der Drehbuchentwicklung die Struktur der Charaktere ist. Drehbuchautorin und Filmemacherin Kathrin Resetarits analysierte in ihrer Keynote die fortwährende Wiederholung alter Muster in den Dramaturgien und der Entwicklung filmischer Charaktere.

 

“We already have one. And we have countless scriptwriting manuals and experts that say that this one story, this one narrative structure, is absolutely sufficient. Why? Because you can express everything with it. They claim it is something like a neutral container in which you can transport all content. It’s supposed to be neutral because it’s supposed to be natural – the natural way human beings tell stories through all times and cultures. In my opinion, everything that is sold to you as natural and God-given and hence unquestionable should make you strongly suspicious. But those manuals deliver you a prefabricated set of rules, a building kit that is supposed enable you produce a successful script in 21 days, 35 steps… or whatever. This prefabricated set of rules links your narrative material in a way that automatically produces certain forms of spectator attachment and suspense. And if you are able to assemble the parts according to the manual you are likely to produce something that can “drive”. What most of the proud model-makers don’t realise, is that it always drives in the same direction. One of the reasons they don’t realise this might be that this canonised narrative structure is a vehicle for a predominant ideology. A patriarchal, neoliberal ideology whose core beliefs, interestingly, are also often justified by their alleged naturality and thus neutrality. […]”

 

Die Veranstaltung fand in Kooperation mit IFFF Dortmund | Köln und FC Gloria statt.

 

Die gesamte Keynote können Sie hier Nachlesen


Kathrin Resetarits
Resetarits arbeitet als Autorin, Dramaturgin, Regisseurin, Schauspielerin.
Seit 2000 ist sie künstlerische Assistentin für Michael Haneke, seit 1999 Co-Autorin der Kabarettprogramme von Lukas Resetarits. Sie unterrichtet an der Filmakademie Wien und an der DFFB Berlin.

 

Auswahl ihrer Arbeiten:

 

Drehbuch: Licht, 2017
Regie: Barbara Albert, Wettbewerb San Sebastian, Thomas Pluch Drehbuch Hauptpreis 2018

 

Dramaturgie: Western, 2017
Regie und Drehbuch: Valeska Grisebach, Un Certain Regard Cannes

 

Schauspiel: L’Animale, 2018
Regie: Katharina Mückstein, Berlinale Panorama

Künstlerische Assistenz: Happy End, 2017, Regie: Michael Haneke, Wettbewerb Cannes

 

Co Regie: Michael, 2011
Regie: Markus Schleinzer, Wettbewerb Cannes
Buch: Vögel sind zu Besuch, Czernin Verlag